RISE merkenbureau

Artikelen RISE

 


Het EU merkenrecht verandert m.i.v. 23 maart 2016.

De belangrijkste veranderingen leees je hier.

 


Waarschuwing – fraude door middel van telefonische acquisitie (TIPO)

Inmiddels al een beetje oud nieuws, maar er is de laatste 2 jaar veel veranderd in de wereld van de merkbescherming. Door baanbrekende uitspraken en de harmonisering van de toepassing van het merkenrecht, zijn de voorwaarden om een beroep te kunnen doen op merkbescherming deels gewijzigd.

 

 

SKYPE heeft probleempje met merkregistratie

Ruim tien jaar geleden diende Skype een aantal Europese aanvragen in voor het merk Skype. Het Britse mediabedrijf Sky vond SKYPE te veel lijken op haar merk SKY en de aangevraagde diensten overlappen. Sky dient daaromoppositie in tegen de merkaanvragen SKYPE. Het feitelijke gebruik van SKYPE wordt niet bestreden, Sky vindt alleen de merkaanvragen te ruim en te ver gaan.

 

 

Check je merk! 3 belangrijke wijzigingen voor merkhouders

Inmiddels al een beetje oud nieuws, maar er is de laatste 2 jaar veel veranderd in de wereld van de merkbescherming. Door baanbrekende uitspraken en de harmonisering van de toepassing van het merkenrecht, zijn de voorwaarden om een beroep te kunnen doen op merkbescherming deels gewijzigd.

 

 

Broertjes Moszkowicz onderuit in oppositie ingesteld tegen merkaanvraag MOSZKOWICZ op naam van Max Moszkowicz

Er wordt flink gekibbeld in de familie Moszkowicz, dit keer over de familienaam en het gebruik en de registratie daarvan als merk. Vorige week heeft het Benelux Merkenbureau een door de broers Moszkowicz ingestelde oppositie tegen de Benelux merkaanvraag MOSZKOWICZ op naam van Max Moszkowicz afgewezen.

 

 

Mogelijkheden voor merkhouders om de gewenste urls en social media accounts in handen te krijgen

Het in handen krijgen van de juiste domeinnamen en social media accounts is essentieel voor de online vindbaarheid en het uitdragen van een duidelijke en eenduidige merkidentiteit. Maar wat als de gewenste namen en accounts al bezet zijn?

 

 

De gevolgen van een beschrijvend merk

Wie kiest voor een beschrijvend merk moet zich bewust zijn van de risico’s. Want zo’n beschrijvend merk kent nauwelijks juridische merkbescherming.
Veel bedrijven doen het: kiezen voor een beschrijvende merk- of handelsnaam, die in één oogopslag duidelijk maakt waarvoor het merk staat. Marketingmensen zijn er eveneens dol op: met een minimale investering begrijpt het publiek waarvoor het merk wordt gebruikt. Ideaal toch?

 

 

Oppositie tegen je merkaanvraag, wat nu?

Oppositie is een formeel bezwaar, meestal ingesteld door een andere merkhouder, tegen de inschrijving van een nieuwe merkaanvraag. Het komt er op neer dat een ander wil voorkomen dat het merk wordt geregistreerd.

 

 

Een nieuw idee. Hoe bescherm je die?

Je hebt een briljant idee en je weet zeker dat je ermee verder wilt. Voordat je met je idee de markt opgaat of contact opneemt met investeerders, wil je het beschermen, zodat je voorkomt dat anderen ermee vandoor kunnen gaan. Hoe pak je dat aan?

 

 

Correspondentie voor merkhouders afkomstig van o.a. het officiële merkenbureau, de merkengemachtigde en de buitenlandse agent

Ondernemingen die hun merken (internationaal) registreren worden vaak geconfronteerd met bergen correspondentie, waaruit ze niet goed wijs kunnen worden. In dit artikel zetten we kort uiteen welke correspondentie merkhouders kunnen verwachten en wat ze er mee kunnen doen.

 

 

More precise and clear classification for trademarks in the EU?

Earlier this month, the trademark offices of the European Union have published a common communication on the implementation of the IP translator judgement. It is clear that the class headings of new trademark applications do not automatically cover all goods and services of a class. Unless an applicant indicates upfront that the intention is to claim the full alphabetical list, the scope of protection depends on the literal meaning of the wording of the class heading. But what about the applications filed prior to this judgement?

 

 

Verwarringsgevaar tussen de merken SAKS en SACKS?

Onlangs opende het modelabel SACK’S de deuren van een winkel in de Leidsestraat in Amsterdam. In eerste instantie gingen we er vanuit dat het ging om SAKS van Saks Fifth Avenue, het bekende merk uit New York.
SACK’S blijkt echter de winkel van het gelijknamige Israëlische modemerk SACK’S te zijn. Alleen de oplettende lezer ziet het subtiele verschil tussen SACK’S en SAKS: een C en een ‘ extra in SACK’S. Een verschil in uitspraak is er niet. Verwarrend? Ja, dat vinden wij wel.

 

 

DEPOTSTRATEGIE: Waarom eerst een Benelux merkregistratie en niet direct een Europese merkregistratie?

Sinds de komst van de Europese merkregistratie, worden er steeds minder Benelux merkregistraties ingediend. Waarom zou je immers genoegen nemen met een Benelux merkregistratie als je tegen relatief geringe extra kosten bescherming kunt krijgen voor de hele Europese Unie?
Bedrijven met ambitie denken groot en kiezen vaak de Europese merkregistratie die daarbij past, maar groot beginnen is niet altijd beter. RISE kan u adviseren over de juiste depotstrategie.

 

 

GLAMMIES ONDERUIT DOOR BEZWAAR GRAMMY: voorafgaand merkonderzoek had dit kunnen voorkomen

De succesvolle introductie van het merk GLAMMIES voor een award show in 2010 en de daaropvolgende merkaanvraag, leidt tot een succesvolle oppositie op basis van het welbekende merk GRAMMY. De instanties zijn het eens met GRAMMY: het merk GLAMMIES lijkt te veel en kan verwarring veroorzaken. De merkaanvraag van GLAMMIES gaat onderuit en de award show moet op zoek naar een andere naam. Verspil geen moeite en geld aan juridisch onhoudbare namen. Win vooraf advies in bij de merkenspecialisten van RISE.

 

 

DYNAMISCHE MERKEN ZIJN DE TREND: maar hoe zit het met de merkbescherming?

nickelodeon

Merken in steeds een ander jasje, leuk en creatief. Maar hoe regel je de merkbescherming als het rechtssysteem uitgaat van statische tweedimensionale merkuitingen? Registreer de constante bestanddelen, vul de bescherming aan met modelregistraties en wees consequent.

 

 

STANDAARD CLASSIFICATIE VAN MERKEN ACHTERHAALD: bescherming beperkter dan gedacht.

Recent is uitgemaakt dat de standaardomschrijving van waren en diensten van merken, niet persé alles afdekt wat in de klasse zou vallen. Algemene en standaardomschrijvingen veroorzaken nu problemen. Omschrijf altijd specifiek voor welke producten en diensten je merk is bedoeld.  Bestaande merkregistraties moeten worden nagelopen en in sommige gevallen opnieuw worden gedeponeerd.

 

 

EU REGISTRATIE VOOR KLEINE MERKEN NIET GESCHIKT: gebruik in één EU lidstaat onvoldoende voor behoud van Europees merkrecht.

Een tijd lang werd bijna standaard een EU merk ingediend. De feitelijke gebruiksregio en belangen speelden geen rol. Als je gemakkelijk bescherming in de gehele EU kunt krijgen, waarom je dan beperken tot de Benelux? Nu wordt deze “hebberigheid” afgestraft. Gebruik je alleen in de Benelux, maar claim je de hele EU, dan staat je merk na 5 jaar onder druk. Dien daarom altijd (ook) een Benelux merk in: dat maakt het handhaven van je merkrechten een stuk makkelijker.